La campanya nord-americana de 2008 va veure néixer l'estrella virtual Amber Lee Ettinger (àlies l'Obama girl) amb els seus vídeos pro-Obama. En
plenes primàries, al maig de 2007, va llançar a Youtube el vídeo “I Got a Crush… on Obama“, que ràpidament es va fer viral. També des de l'equip
d'Obama es van encarregar de difondre'l, i va ser el propi candidat
qui va parlar d'ell, en dir que era un exemple més de la creativitat de
la gent. Posteriorment, Amber va treure més vídeos. En total, les seves
creacions a favor del candidat Obama van ser vistes per més de 120
milions de persones.
No és l'únic cas. A Rússia, el 2011, es van començar a realitzar actes
polítics a favor de Medvedev, per part d'un grup de noies, vestides com
cheerleaders (copiant l'estètica Obama-girl), que recorrien Moscou
animant a recolzar al president i a les seves polítiques. Aquestes Medvedev girls, com es feien dir, es van agrupar a través de la xarxa
i quedaven i organitzaven actes públics. La seva bellesa i les seves
activitats –com semidespullar-se a favor d'una llei-, òbviament,
cridaven l'atenció de la premsa i de la població, amb el que el seu
missatge de suport al president arribava a molta més gent. El propi
Medvedev va anar a algun acte seu, per descomptat amb càmeres de
televisió.
Aquest 2012, en canvi, i a falta encara de molts mesos, han nascut unes
noves estrelles online, en aquest cas moltíssim menys provocatives i que
canten música cristiana per al partit republicà i, especialment, per a
Rick Santorum. Haley i Camille Harris, d'Oklahoma, denominades ja les
“Santorum girls”, s'han guiat per “inspiració divina” – segons les seves
pròpies paraules- per escriure “Game On“, una cançó de country en elogi
del candidat: “Game on, join the fight/ We’ve finally got a man who will stand for
what is right/ There is hope for our nation again/ Maybe the first time
since we had Ronald Reagan/ There will be justice for the unborn,
factories back on our shores/ Where the Constitution rules our land/
Yes, I believe Rick Santorum is our man“.
El seu pare és pastor religiós i, com no podia ser menys, està orgullós
de les seves filles, el vídeo de les quals ha superat a Youtube el
milió de visites en molt pocs dies. Les noies també han estat convidades
a diversos programes de televisió, incloent el Today Show de la NBC.
També el propi Santorum va donar la seva aprovació i ho va difondre a Twitter: “Wow! I love this #GameOn song and video! Thank you Harris
Family from Oklahoma!”.
Aquests tres exemples ofereixen tres idees:
1. Qualsevol pot fer-se famós amb una mica de creativitat, un vídeo en
Youtube i el boca orella a les xarxes socials (o almenys pot
intentar-ho)
2. Les noies, encara al 2012, venen i fan que la premsa parli d'elles, encara que sigui en una campanya electoral
3. És la difusió, encara que sigui casual, pels propis candidats o
el seu equip, el que aconsegueix que la visibilitat de les
“political girls” sigui exponencial. A la campanya li interessa, i a les
noies també.
No crec que siguin les últimes que veiem. L'infotainment funciona, tal
com comenta Ángela G. Montes citant a Eva Campos. Perquè és diferent,
divertit i interessant per a la premsa.