Quan acaba una campanya electoral, les bases solen estar cansades, i és
difícil que tornin a “enganxar-se” a l'acció fins a les següents
eleccions. No obstant això, sí que hi ha molts activistes que li han
agafat el gust a fer campanya i a ajudar al candidat, però sovint, des
del partit se'ls oblida fins que no arriba el següent procés electoral.
Però
això era abans. En l'actualitat, i sobretot gràcies a la Xarxa i al
slacktivism o activisme de sofà, qualsevol pot seguir ajudant sempre que
se'ls donin opcions i activitats a realitzar. Mai se solia fer, però
si que hi ha alguns països i alguns partits que han vist en l'ús de la
seva gran base de dades de campanya una gran possibilitat per fer
campanya permanent. Exposo alguns casos:
1. The Action. El 20 de
novembre, tan sols dues setmanes després de la victòria d'Obama en les
eleccions nord-americanes, tots els simpatitzants van rebre un email on
se'ls demanava que continuessin ajudant, entrant en la web The Action.
Allí es poden trobar activitats i material de campanya i per a difusió en
xarxes socials per demanar-li al Congrés que posi fi a les retallades
d'impostos del 2% pels més rics, que ha de pagar la classe mitjana.
Aquesta és la primera campanya post-eleccions. Tal com ja va indicar el
propi Obama el 13 de novembre en una trucada telefònica per 30.000
voluntaris: “l'elecció no és un punt final. Cal mantenir-se actius.
Ningú es pot detenir ara“.
El president i el seu equip de campanya
semblen haver après de l'error de 2008, quan no van aprofitar les dades
per aconseguir un moviment actiu de base. Aquest intent no va arribar
fins al següent any, amb Organizing for America, però quan molts
exvoluntaris no havien estat “endollats” des de mesos abans.
2. La ola bolivariana. El 7 d'octubre van tenir lloc les eleccions presidencials a Veneçuela, en el qual va ser reelegit el president Hugo Chávez per a un tercer mandat consecutiu. La ola bolivariana era el nom del seu exèrcit d'activistes. Una vegada conclosa la campanya, no obstant això, l'onada contínua, encara que en aquest sentit cal dir que la raó més probable és perquè tenen eleccions regionals el proper 16 de desembre. Des del seu web es proposen activitats i els simpatitzants poden pujar el que fan i difondre-ho, també estan les últimes notícies sobre Chavez i els candidats regionals del seu partit.
M'ha cridat l'atenció el seu karaoke, mitjançant el qual surten als carrers del país amb una càmera i graven a la gent cantant la cançó emblema “Chávez cor del teu poble”.
3. Voulu le 6 mai (volgut el 6 de maig). Es tracta d'una campanya del PS francès, el líder del qual, François Hollande va guanyar precisament aquest dia les eleccions presidencials. La campanya surt una mica tard, sis mesos després de la victòria, però intenta aconseguir en primer lloc recordar l'efemèride, i en segon lloc mobilitzar als antics voluntaris socialistes.
La campanya gira entorn de set cartells i fulletons que es poden trobar a la Web. Aquesta campanya permetrà als activistes poder explicar i defensar o discutir -al carrer i online- les prioritats implementades pel govern des que va ser triat. Es volen mostrar imatges de persones directament afectades per les reformes per mostrar els assoliments del govern: la prioritat a l'ocupació, la joventut, l'educació, o les accions per a l'habitatge.
Tot l'èxit dependrà de les activitats que es proposin i de la interacció que aconsegueixin crear entre els mateixos membres i el propi partit. Sigui com sigui, és una excel·lent manera de conservar les relacions adquirides durant la campanya, d'aprofitar i ampliar les dades recaptades i sobretot, de seguir mantenint a la gent activada per fer campanya permanent.