Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

Buscant el vot jove a Mèxic


Els vots dels 23 milions de joves entre 18 i 29 anys que podran exercir el seu vot en les properes eleccions federals de Mèxic del proper 1 de juliol seran definitius per escollir al seu futur president. A ells cal sumar 10 milions de joves més que estan a la franja d'edat de 29 a 34 anys. El vot jove es converteix en prioritari pels quatre principals candidats, però és especialment buscat el vot dels quals ho fan per primera vegada, aquells que eren encara adolescents fa 6 anys. El 2006, la diferència entre el primer i segon més votat va ser de 243,934 vots.

En aquestes eleccions, els partits i candidats han de fer front a la desafecció. Com indica Antoni Gutiérrez-Rubí, aquests joves de 18 anys se senten molt lluny de tota la classe política. Molt lluny (estudis indiquen que el 75% s'abstindrà). El magnetisme de la “primera vegada” es dilueix fins a la incomoditat. I el desconcert. Però no tot és desafecció, també té a veure la comunicació. És tasca dels partits polítics i dels seus dirigents elaborar estratègies creatives que els apropin més als ciutadans. Aquests joves ciutadans no es comuniquen ni perceben el seu món igual que ho fan els seus majors. En una societat digital, la imatge, la rapidesa i la interacció forma part del seu dia a dia, i així entenen ells la comunicació.

Com indiquen en el blog de CNN México, les propostes dels qui aspiren a ser presidents de Mèxic a partir d'aquest any coincideixen en l'essencial en dirigir-se a aquests 8 milions de joves: generar ocupació, construir més universitats i batxillerats, repartiment de beques i més educació; però l'estratègia tampoc varia molt: visitar fòrums universitaris, principalment en institucions privades. Durant les primeres cinc setmanes de campanya, cada candidat s'ha reunit amb almenys 3.000 estudiants d'entre 18 i 22 anys, sobretot de les universitats més prestigioses del país.

La candidata del Partit Acción Nacional (PA), Josefina Vázquez Mota, va presentar les cinc propostes base del seu pla de govern per a la joventut, oferint accés a l'educació universitària i a l'educació sexual i reproductiva, ocupació, més oportunitats per a la seguretat i la pau i suport financer a iniciatives de joves emprenedors. També va aprofitar per reunir-se amb la Xarxa d'Institucions Especialistes en Joventut i Desenvolupament (RIE). També ha anat a diverses universitats, amb major o menor èxit.
Enrique Peña Nieto no va tenir tanta sort, i va ser increpat pels estudiants quan el passat 11 de maig va acudir a la Universitat Iberoamericana (UIA) i va acabar sortint per la porta del darrere enmig de crits de “fora!”.
D'altra banda, avui mateix, el candidat López Obrador acudeix al Fòrum amb Joves Universitaris d'Escoles Públiques en Plaça de les Tres Cultures, a Tlatelolco, Ciutat de Mèxic. Aquest candidat, a més, va arrasar en vot estudiantil en el simulacre electoral que es va realitzar a la UNAM, amb un 86% dels vots (per un 5% de Peña Nieto).

Tots els candidats intenten apropar-se als joves, i ho fan de diferent manera, encara que sovint a través de la xarxa (sobretot amb vídeos). A Mèxic, el 54% de la població no utilitza Internet, només ho fa diàriament un 18%. No obstant això, d'aquest percentatge, la gran majoria són joves de 18 a 22 anys. Per això intenten captar la seva atenció per aquest mitjà (encara que, com ha de ser, no en exclusiva):

1. Enrique Peña Nieto. Després de la seva “espantada” a la UIA és normal que hagi buscat millorar la seva visibilitat entre els joves. El seu equip va publicar un vídeo minimitzant les protestes, i van llançar la iniciativa “Tu PRImera vez”, a càrrec de les joventuts del PRI: la campanya està basada en la difusió d'espots a les xarxes socials i Youtube, i respon a les preguntes freqüents que es donen abans, durant i després del procés d'eleccions, tals com: En quina casella els toca votar?, Com fer perquè el vot no s'anul·li?, … En l'espot que porta el mateix nom es mostren a diferents joves que parlen sobre la primera vegada que van exercir el vot amb frases com: “Em va fer molta por, estava espantada, em van prometre i no em van complir”, “Jo ja estic informada, per això ho vaig a fer molt bé, jo trio al PRI”. De forma paral·lela a “tu PRImera vez”, les joventuts implementaran la campanya “Cent Universitats per Mèxic”, que consisteix en una xarxa que visitarà universitats públiques i privades al llarg del país. Peña Nieto també compta amb el suport d'Ectivismo, un grup que s'organitza a les xarxes socials per impulsar tendències a favor del candidat. Recomano visitar la web, que funciona com una xarxa social amb punts pels més actius. Disposa de dos elements interessants: “Copetízate”, on pots posar-te el pèl de Peña Nieto i pujar-ho a les teves xarxes socials, o les descàrregues, on pots descarregar-te templates per a Facebook i Twitter. La web utilitza també bones infografíes amb diferents xifres sobre els seus números i propostes.
Ja destinada per a tots els públics, és molt interessant també la web “Peña Nieto sí cumple”, que intenta sortir al pas de rumors i campanyes negatives i brutes mitjançant l'enumeració dels seus assoliments.


 
2. Josefina Vázquez Mota. Té en el seu equip de campanya a l'organització Jóvenes Viviendo México, on la seva filla María José Ocampo Vázquez és una de les principals líders. En la web, que també utilitza Facebook i Twitter, es poden veure propostes de la candidata, a més de les activitats que aquests joves realitzen per tot Mèxic. També recorren el país fent coses per a la comunitat, com per exemple plantar arbres o realitzar neteja de parcs (com van fer a l'estat de Michoacán), i organitzen actes d'art urbà, per skaters, etc… M'ha semblat interessant la proposta “Coloreando México“, on anaven pels barris pintant les façanes, per netejar i donar color als seus carrers. En totes aquestes activitats, òbviament, són ben visibles els colors de la campanya.
De part del seu partit, Vázquez Mota també rep el suport d'Acción Juvenil, organització adscrita al PAN. També disposa de la web “Yo voto diferente”, on qualsevol pot deixar un missatge dient perquè votaran a la candidata, i twittejar-lo directament.

3. Andrés Manuel López Obrador. Ha anat a moltes universitats, i compta amb el suport de l'agrupació independent Jóvenes AMLO que busca impulsar un “model alternatiu de nació” portant el missatge del candidat a través de la impressió de fullets, exposicions culturals o art urbà. Estan vinculats al sector de joves del Moviment de Regeneració Nacional (Morena), que té com a missió conquerir el vot d'almenys cinc joves més per integrant.
Però el que més m'ha cridat l'atenció és la web “AMLO sí”, molt moderna i cuidada, i que contrasta amb la web oficial del propi candidat. AMLO sí es basa en el bon disseny, els posters, els vídeos i les infografies, tot per compartir al carrer o en xarxes socials. Disposa de la iniciativa “Quien apoya a AMLO”, on es poden pujar suports en vídeo, Facebook o Twitter. El més interessant és el seu apartat de descàrregues, amb infinitat de materials (posters, cartells, avatars…) realment bé dissenyats i pensats, molt innovadors. Qualsevol activista els pot enviar, si té una bona imatge, a “Momentos AMLO”, una recopilació de fotografies d'Andrés Manuel, i es poden enviar a Twitter, esmentant el Hashtag #momentosAMLO, perquè l'equip les pugi. Recomano fer-li un cop d'ull. 


4. Gabriel Quadri. És el candidat que ha anat a més trobades universitàries. També en molts dels seus actes ha fet ús de l'humor, dirigit a joves, per exemple quan regala ulleres i bigotis similars als que va utilitzar en els enregistraments del popular vídeo denominat “Quadribaile“. Aquest vídeo, molt curiós, va ser creat pels Jóvenes Nueva Alianza. 

La campanya mexicana és molt llarga, i realment interessant. Per qui tingui curiositat, la seguim diàriament des del blog “Elecciones México”.


Si coneixeu alguna altra iniciativa interessant, per favor afegiu-la en els comentaris.

La campanya mexicana és molt llarga, i realment interessant. Per qui tingui curiositat, la seguim diàriament des del blog “Eleccions Mèxic”.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger