Sovint s'acusa als polítics de ser poc accessibles, de ser impossible parlar amb ells o fins i tot complicat veure'ls pel carrer i comentar-los coses una vegada han estat escollits. És una sensació de decepció cap al candidat que uns mesos abans era omnipresent, i és, també, una de les majors causes de desafecció política, ja que les relacions establertes amb el candidat/a són vistes com a hipòcrites, una vegada aquest ha aconseguit el poder.
Potser per això, des de l'ajuntament de Vitòria estan intentant arreglar-ho, a través de la creació de la iniciativa “Cita con el alcalde”, que “es concep com una iniciativa pionera per impulsar la Participació Ciutadana “real” a Vitòria i, sobretot, afavorir el contacte directe de l'administració amb els ciutadans“.
La iniciativa dóna continuïtat a la política de proximitat impulsada pel candidat Javier Maroto (PP) durant la campanya electoral, iniciada amb la campanya ‘Vitoria en el corazón‘, en la qual unes bicicletes segmentades amb els noms de cada barri recorrien la ciutat recollint propostes de millora per part dels veïns, o la iniciativa ‘l'equip masterplan’, on Maroto, acompanyat per regidors i voluntaris, recorrien els comerços i els carrers per explicar als ciutadans el programa electoral i les seves 10 prioritats per a Vitòria-Gasteiz.
El polític va aconseguir la confiança de la ciutadania i va ser triat alcalde. Amb “Cita amb l'alcalde” ara Maroto obre les portes del seu despatx als ciutadans particulars. En aquest sentit, es reserven diverses hores de la seva agenda setmanal per reunir-se amb ciutadans a títol personal, que no formen part de cap associació (amb alguna crítica per això), i que tradicionalment no compten amb cap camí per fer arribar la seva proposta, suggeriment o comentari al primer edil.
La iniciativa obre tres canals per reunir-se amb l'alcalde: en el seu propi despatx, al carrer o, fins i tot, al propi domicili dels ciutadans per a casos excepcionals, com a persones grans o dependents, si així ho sol·liciten. L'Ajuntament de Vitòria-Gasteiz ha habilitat un telèfon i un correu electrònic per registrar les sol·licituds, que ha tingut una bona acceptació, rebent en només la primera setmana més de 200 peticions i realitzant 30 reunions. En algun cas ja ha donat alguna solució a les peticions ciutadanes, com posar un banc per a uns ancians; posar uns llambordins prop d'un col·legi com li van demanar unes mares; o col·locar unes escales adaptades en un centre cívic. He vist que la iniciativa també es realitza en ciutats com Soria o León, encara que no sé si funciona igual de bé.
Cap relació serà tan bona com la qual s'aconsegueix quan saps què li importa al teu interlocutor. I mantenir-se prop dels veïns i al seu servei sempre que vulguin, saludant-los o parlant amb ells, és una gran manera de mantenir la confiança per la qual el van votar.