En una campanya online, el més important és aconseguir que els simpatitzants s'impliquin en la lluita electoral, no només com a element quantitatiu (posar “m'agrada” o difondre el que diu el partit o candidat), sinó qualitatiu, aprofitant les seves idees i la seva pròpia creativitat pel bé de la campanya, que és el que, en definitiva, cridarà més l'atenció, serà més innovador i, per tant, serà més difós.
No se sol utilitzar a Espanya, però el Partit Popular sí ho està fent per a aquestes eleccions generals. A més, i això és el nou, ho fa a través d'un concurs. El premi: els guanyadors tindran un lloc especial la nit del 20-N a la seu del PP al carrer Gènova. La resta tindran també oportunitats exclusives de participar en la campanya electoral: trobades amb líders, links oficials, ministages amb l'equip de campanya on line de la seva CCAA, etc.
Què han de fer? En el concurs “Tú también puedes ser candidato popular” cal dissenyar una campanya electoral pròpia. Pots utilitzar qualsevol canal per a la teva campanya, Blog, Facebook Twitter… i triar el teu slogan, editar el teu espot electoral, gravar el teu àudio de radio, dissenyar el teu cartell, organitzar un debat o informar als teus coneguts de les propostes concretes “del canvi que cada vegada més espanyols volen”. Competiràs amb els altres candidats escrivint post, rebent comentaris, fent amics, fans a Facebook; followers, tweets, RT o MT, etc… Els concursants tenen fins al 16 d'octubre per inscriure's.
Des de la campanya d'Obama han fet també un concurs, denominat ArtWorks i, com ja va fer en la campanya de 2008, vol aprofitar el crowdsourcing generat pels seus simpatitzants. En aquesta ocasió, demana a voluntaris que dissenyin cartells i postals per il·lustrar el pla d'ocupació d'Obama. Es poden enviar imatges fins al 4 de novembre i el guanyador veurà publicat el seu treball arreu, ja que serà el cartell oficial en campanya d'aquesta temàtica. Es busca a un nou Shepard Fairey.
L'objectiu bàsic d'aquests concursos és que la gent se senti partícip de la campanya, a més d'aconseguir bones idees i bona difusió, però li trobo un problema: que no deixa visible totes les campanyes o materials que realitzen els voluntaris, amb el que, si no ho difon bé, aquests simpatitzants poden sentir-se infrautilizats, a part que ningú pot veure exemples i tenir noves idees de millora. Tot dependrà de la difusió. A Canadà, el New Democratic Party va crear el mateix (encara que sense concurs) el 2009, on els simpatitzants podien idear, allotjar i deixar públic a la seva xarxa social oberta –The Orange Room- els materials que creaven, a més de difondre'ls pels seus propis mitjans i xarxes socials. D'aquesta manera, qualsevol que volgués fer campanya pel seu compte podia trobar qualsevol material o informació que li sigui útil (inclòs el partit, que pot utilitzar el que tots els seus simpatitzants realitzen).