La xarxa, sobretot si té a veure amb el sentit de l'humor, va sovint més ràpid i més enllà del que els polítics pensen. Quan es comet un error, aquest se sol pagar. Si a més estem en campanya, la polèmica –i els somriures- estan servits.
Ahir, el líder del Partit Popular, Mariano Rajoy va penjar una foto de família amb els candidats del partit a Madrid, amb el lema “comença el canvi”. Va ser un error, ja que la foto, presa en un terrat de Madrid, mostra, a l'esquena dels candidats, la contaminació de la ciutat. Des de fa temps la pol·lució s'ha convertit en un problema. N'hi ha prou amb pujar-se al terrat d'un edifici o allunyar-se una mica de la ciutat per veure que la capital li ha sortit una “boina” de contaminació que en les últimes setmanes s'ha accentuat per la falta de pluges. El problema de contaminació ha estat també un arma política, les últimes setmanes, contra l'alcalde, també del PP. Per tant, fer la foto amb la contaminació darrere és un error important i una equivocació en la comunicació política de la campanya, ja que recorda el problema i la crítica que constantment li atribueixen al PP madrileny.
Després de la foto oficial, Mariano Rajoy va pujar al seu Twitter la imatge, que ràpidament va cridar a la creativitat dels usuaris, que van començar a “retocar” mitjançant photoshop la fotografia, i a enviar-la també via Twitter o Facebook, creant el #memePP.
No és la primera vegada que ho veiem. Arran de la mort de Steve Jobs, el passat 12 d'octubre, Roma va aparèixer amb cartells que recordaven a Jobs, amb el lema “Ciao Steve” però amb el logo del partit Sinistra i Libertà, de Nicki Vendola. La polèmica per usar a Jobs per fer campanya va ser tal que Vendola va demanar disculpes. No obstant això, no va quedar aquí, i es va començar a fer burla dels cartells, posant altres imatges amb la mateixa frase i el mateix logo del partit. Per exemple: “Ciao Bin Laden”, o “Ciao Pop Paul”.
En la mateixa Itàlia, al 2009, es van fer famosos els memes anti-Berlusconi, utilitzant una foto que el president havia publicat per desmentir els rumors de que tenia relacions amb una menor (que l'anomenava “papi”). Les fotografies (que presentava a la menor amb els seus pares i Berlusconi) van ser posades en dubte pels internautes i es va crear un blog on qualsevol podia penjar els seus fotomontajes, amb Berlusconi o amb Noemí Letizia i la seva mare. L'èxit va ser tal que els autors de Brinda con Papi van rebre en només dos dies 220.000 visites i 386 fotos.
I l'últim meme mundial (que jo recordi) va ser el de la imatge de Barack Obama i el govern nord-americà en la “situation room” seguint la captura de Bin Laden, al maig d'aquest any. La imatge va tenir molt suc i ràpidament es va començar a retocar, mostrant a Obama jugant a la play station o recreant l'escena amb humor (o mala llet). En aquest cas, no va ser excessivament crítica ni aprofitat pels republicans, sinó més aviat exclusivament sentit de l'humor.