Via El País, llegeixo que arriba a Espanya l'exposició Design for Obama, amb inici a Madrid i València. D'aquí continuaran el seu recorregut per Barcelona, Las Palmas, Zaragoza, Màlaga, Oviedo i Murcia. Durant tota la campanya electoral nord-americana, centenars de persones van crear els seus propis cartells del candidat, que van compartir amb els altres per a ajudar a que Obama guanyés. Era una altra manera d'ensenyar el missatge polític. Tal com indica Manuel Morales en El País: “ells havien posat el seu granet de sorra: cartells de propaganda en suport del que es va convertir en el primer president de raça negra de la història del país més poderós de la Terra. Mesos després, el cineasta Spike Lee i el dissenyador gràfic Aaron Perry-Zucker van triar els 151 cartells que més els agradaven. Ara, 80 d'ells estan en l'exposició Design for Obama“.
Aquesta mostra, organitzada per l'Ambaixada d'EUA a Espanya i l'Escola d'Art 10 ensenya el treball de dissenyadors i també particulars que van cedir els drets de les seves obres en pro d'una política diferent per al seu país: en els cartells està omnipresent el rostre d'Obama, hi ha jocs de paraules amb el seu cognom, comparacions amb Martin Luther King i continus missatges amb les paraules hope (esperança) i change (canvi).
El director de l'Escola d'Art 10 -un centre de la Comunitat de Madrid-, Eugenio Vega, explica que durant la campanya electoral de 2008 a la presidència d'EUA el món del disseny nord-americà va impulsar la web designforobama.org, en la qual “qualsevol podia pujar la seva obra, atenint-se només a unes característiques tècniques perquè després pogués descarregar-se el cartell en diverses grandàries”. Lògicament, la majoria dels treballs procedien d'EUA, però també es van apuntar europeus, encara que no espanyols.
Vots ciutadans
Uns 300 cartells es van penjar a Internet i els propis ciutadans van votar a la web quins eren els seus favorits. Eugenio Vega destaca el fet que per difondre un missatge polític “es va combinar alguna cosa tan tradicional com els cartells amb les xarxes socials”, que tant valor van tenir en l'obamamanía. A més, el Partit Demòcrata “va escollir alguns d'aquests cartells per a la seva campanya”.
Vega subratlla com a comú denominador d'aquests afiches “el seu atreviment”. S'imaginen un cartell de Zapatero com si fos futbolista de la selecció? Doncs aquí està Obama retratat com una estrella de la NBA -amb pèl afro inclòs-; i com es veuria Rajoy vestit de Capitán Trueno? En canvi no va haver-hi problema en un cartell amb Obama amb un vestit de Superman. “A Espanya és tot és més seriós en les campanyes electorals, els candidats són menys propers. Precisament, les iniciatives com Design for Obama els fa més humans”, afirma Vega.
A causa del seu èxit, els cartells van ser recopilats, després de l'arribada d'Obama al poder, en un llibre de l'editorial Taschen. Una part ja es van exposar en la III Biennal Internacional del Cartell de Bolívia, celebrada al novembre de 2009.
Es pot veure la fotogalería, amb alguns exemples.