Jean-Pierre Chevènement és un polític francès, fundador del Moviment Republicà i Ciutadà (Mouvement Républicain et Citoyen en francès), antic membre del Partit Socialista i diverses vegades ministre del govern de França. Aquest mes de juliol de 2010 s'ha nomenat com a presidenciable per a les eleccions de 2012, a poder ser, tal com va suggerir fa uns anys, en una gran coalició d'esquerres, al costat del partit socialista i el partit comunista, per treure del poder Nicolas Sarkozy.
A causa d'aquesta campanya, llançada a dos anys vista de les eleccions presidencials, Chevènement ha preparat una gran activitat a les xarxes socials, tenint Facebook com a centre neuràlgic de la seva campanya. A actupointinfo parlen de la seva estratègia en aquesta xarxa social, que pel seu interès crec totalment traspassable a qualsevol candidat actual. Es basa en 6 punts bàsics, que tradueixo:
1. Pàgina de fans. Tancament de "perfils falsos" del candidat, reestructuració dels grups existents de suport i dirigir el 100% de l'esforç en una pàgina de fans. Important: és millor tenir un nom d'usuari amb un simple URL (com http://www.facebook.com/jpchevenement) que una URL que no tingui sentit (com http://www.facebook.com/pages/blabalabala/1164394823737)
2. Màxima visibilitat de l'enllaç a la pàgina de fans en el bloc/web del candidat i en el seu newsletter. També crear un widget "pàgina de facebook" afegit en les firmes de correu electrònic, etc. La pàgina de fans és un element central de la comunicació política de Chevènement.
3. Conversions. Convertir al màxim de simpatitzants en fans de la pàgina, buscant-los en grups de suport existents, en visitants del seu bloc, o en grups relacionats de Facebook (temàtics, per exemple).
4. Anuncis. Ús adequat dels anuncis de Facebook destinats a les persones adequades amb criteris diferents i per "provar" la solidesa de la seva elecció. Mantenir una política de publicitat en el període de campanya.
5. Treball diari i interacció. Actualització diària de la pàgina de fans, amb dinamització de comentaris, multiplicant l'intercanvi d'informació i creant un nou espai per al debat (sovint més obert que el bloc)
6. M'agrada: La instal·lació del botó "Facebook like" (m'agrada) en el bloc permet un ràpid creixement de les referències del candidat a les pàgines de Facebook (alguns articles han estat referenciats en perfils FB de simpatitzants més de 100 vegades).
Com a resultat d'aquesta estratègia, la pàgina de Chevènement ha passat en uns mesos de 360 a 3.400 admiradors, i s'ha convertit en un dels polítics francesos més seguits a la xarxa. El cert és que encara és molt lluny d'altres polítics i que fins i tot podria fer una mica més amb el seu Facebook (especialment per dinamitzar-lo), però no està malament, i a més, crec que és una bona estratègia per començar.
Facebook és el centre de la seva comunicació, junt amb la sev blog/web, i també té canals a Twitter, Youtube, Flickr, Dailymotion, Netvibes, AppStore (aplicació per a iPhones) o Amazon (accés als seus llibres).