"Som l'única democràcia del món que no garanteix la cobertura mèdica universal als seus ciutadans". Així de contundents van ser els primers minuts de l'esperat discurs del president d'Estats Units, Barack Obama, sobre la seva proposta de reforma sanitària, que pretén crear un sistema de salut pública que pugui conviure amb les actuals assegurances privades. De tots els discursos pronunciats fins a la data per Barack Obama (i n'hi ha alguns de memorables) cap com el d'ahir a la nit no decidirà el seu futur a la Casa Blanca.
Per què costa tant reformar la sanitat als Estats Units? Bàsicament per què com indica Pau Canaleta, al voltant de la sanitat pública dels EUA s'ha anat construint un relat que al llarg dels anys ha acabat cristal·litzant en el subconscient d'una bona part de la societat nord-americana. "Aquest relat ha creat un marc de referència. Els marcs de referència són els instruments a través dels quals interpretem la realitat. Aquests marcs es construeixen a través dels valors i és difícil canviar-los a través de raons. La nostra percepció de la realitat es construeix a través d'aquests marcs. És difícil canviar les actituds sense canviar abans les percepcions. I per aconseguir-ho és imprescindible canviar els marcs de referència, canviar els filtres a través dels quals es percep la realitat".
Aquests són els tres marcs, segons Pau, que incumbeixen a la reforma sanitària:
- La reforma sanitària suposarà tenir més gent al sistema sanitari. És a dir, un sistema més col·lapsat i amb més cues als hospitals
- No es pot fer una sanitat universal sense apujar els impostos. Reforma sanitària és sinònim de pujada d'impostos
- La reforma sanitària significarà no poder triar metge. És a dir, es perdrà qualitat i llibertat
Els tres són els problemes de percepció més importants que Obama troba en la seva lluita per aprovar la llei, a més de la necessitat imperiosa de fer caure els mites (alguns surrealistes) que la dreta més conservadora nord-americana ha anat escampant.
El nivell d'acceptació d'Obama va baixant (per la reforma sanitària, però també per l'Afganistan), i el discurs d'ahir ha estat la seva última bala en el revòlver: un discurs en directe, evocant als valors i a les emocions, dirigit a ambdues cambres. Com indica Lluís Bassets, cada vegada que Barack Obama s'ha trobat en una circumstància compromesa ha anat a cercar a la paraula. Ja va succeir durant la seva campanya electoral i això ha fet aquesta passada matinada amb el seu discurs, per al qual ha triat la fórmula solemne i singular de dirigir-se a les dues cambres, Congrés i Senat, en sessió especial, com només es fa obligatòriament una vegada a l'any en l'Estat de la Unió.
Però la paraula i el discurs no només ha estat aquesta matinada, sinó que des de fa setmanes i mesos està desenvolupant una intensa campanya d'informació sobre la reforma sanitària a través de la xarxa.
Entre el que es pot trobar en la seva web, a part d'explicar constantment el que vol fer amb la reforma, es troben tots els vídeos, discursos i missatges que Obama ha fet sobre la reforma. La importància d'aquesta llei és tanta que s'ha creat una pàgina web específica per a això, titulada Health Care Action Center, que com la paraula indica, dóna tot de possibilitats per actuar per la causa als seus simpatitzants:
1. Truca al Congrés. A través del codi postal, et donen el telèfon de l'oficina del teu congressista, perquè truquis
2. Històries sobre la sanitat. A través d'un mapa de google maps on situa a cada persona, es mostren històries reals de ciutadans. Qualsevol pot afegir i compartir la seva història, amb la qual cosa es busca personalitzar al màxim la necessitat de la reforma.
3. Recolza el president. Dóna les teves dades, recolzant la declaració que demana la reforma, que serà enviada a tots els congressistes.
4. Pregunta els teus dubtes. A través d'un formulari web.
A més, tot es pot compartir i difondre per Facebook, Twitter i e-mail. També disposa de Tweet your Senator (enviar Twitts als senadors), trucar els veïns, agenda d'esdeveniments pròxims a la teva casa, cartes als directors de diaris, banners de suport, i vídeos sobre persones que expliquen el seu cas i la necessitat de la reforma. Entre les últimes novetats, està enviar les teves dades a un formulari. Amb això, s'enviarà una carta a tots els congressistes, amb el teu suport per a la reforma sanitària.
Per descomptat, tot es pot seguir a través d'un blog, i les referències a la reforma són constants al canal de Flickr i Youtube del president.
Aquesta setmana hem gravat un #talkingabout (i publicarem aquesta propera setmana) amb el Jordi Pérez Colomé. Periodista i autor del llibre A la Campanya d'Obama i precisament apunta aquests mateixos elements: la xarxa com a espai de reflexió, coneixement i informació de la ciutadania per una reforma complicadíssima i que per tant ha d'implicar a gran part de la societat.
Fins aviat,
Ricard
Estaré atent al proper talkingabout!
Salut!