Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

Fa temps que volia ressenyar un post que em va cridar molt l'atenció de Rosaura Ochoa, on ens parla del futur de la relació usuaris-marques, i que crec que es pot aplicar perfectament a la política i als diferents candidats, i a la manera que han d'adaptar-se als canvis d'una societat en plena transformació.

Jeremiah Owyang va publicar fa poc un post sobre un dels últims informes de Forrester (empresa capdavantera en l'ús de social media per a la qual ell treballava) The Future of the Social Web, on descriu les 5 eres en les quals estan desenvolupant-se les xarxes socials. També podeu llegir la traducció del post en espanyol per part de Pablo Melchor.

Owyang assenyala que en l'actualitat, l'experiència social està fragmentada perquè els consumidors tenen diferents identitats en cadascuna de les xarxes socials que visiten. Però aviat, un conjunt de tecnologies senzilles que permeten que la identitat sigui “transportable” donaran als consumidors la capacitat de dur les seves identitats amb ells –transformant el màrqueting, el comerç electrònic, el CRM i la publicitat–.

Els IDs són només l'inici d'aquesta transformació en la qual la Web evolucionarà, passant progressivament de llocs socials inconnexos a una experiència social compartida, diu Owyang. Els consumidors confiaran en els seus coneguts per a prendre decisions online, independentment de si les marques decideixen participar o no.

Les noves tecnologies provoquen canvis en el consumidor i les marques haurien d'adaptar-se. Forrester distingeix cinc diferents onades en aquest procés:

1. Era de les Relacions Socials: les persones es connecten entre si i comparteixen.

2. Era de la Funcionalitat Social: les xarxes socials adquireixen un paper similar al d'un sistema operatiu.

3. Era de la Colonització Social: cada experiència pot ara ser social.

4. Era del Context Social: contingut personalitzat i optimitzat per a cada usuari.

5. Era del Comerç Social: les comunitats defineixen els futurs productes i serveis.

L'interessant no és aquesta visió del futur, sinó el que implica per a les marques (i afegeixo per als polítics). Owyang aconsella cinc idees per a aprofitar aquests canvis en la societat, els podeu llegir aquí, encara que jo els he "traduït" a la política i a les relacions entre els partits i els ciutadans.

- No ho pensis: Els canvis es presenten ràpidament i haurem entrat en tres de les eres abans de cap d'any. Els partits polítics i els diferents candidats han de crear comunitats de persones afins (o no tan afins) que creen un sentiment de comunicació amb el partit i amb el que fan. Han de sentir-se partícips d'alguna cosa i especialment han de sentir-se escoltats. No et quedis enrere deixant que els teus competidors connectin amb la teva comunitat abans que tu.

- Prepara't per a la transparència: La gent podrà navegar per Internet interactuant amb els seus amics, així que has de tenir un pla. Prepara't perquè cada programa, cada vídeo, cada campanya i acció política sigui revisat pels teus simpatitzants i vist per simpatitzants potencials, inclús si decideixes no participar o no donar-los a conèixer, ja que la conversa continuarà estigui o no estigui el partit en la conversa.

- Connecta amb els teus “fans”: Enfoca't en aquells simpatitzants que siguin veritables fans del teu partit: influiran en la decisió dels teus votants potencials i poden defensar-te dels teus detractors. La seva opinió genera més confiança que la teva, i quan el poder passi a les comunitats i es comenci a definir qui aconseguirà més suports electorals, aquests "aliats" seran més importants que mai.

- Fes evolucionar la teva organització: L'organització política haurà de connectar amb els mitjans socials. Les xarxes socials i els seus usuaris s'estan convertint ràpidament en una font d'informació sobre els possibles simpatitzants i de generació de guies més enllà de la teva VRM (voter relationship management). Els sistemes VRM haurien d'incorporar funcionalitats socials i especialment haurien de segmentar, per localització, per ideologia, per interessos... Només així es podrà aconseguir arribar a la gent. No tot el món estarà d'acord en tot, però si se segmenta correctament, si l'organització està preparada, es podrà connectar amb molta gent i amb aquelles coses que realment li preocupen.

- Desmembra la teva Web corporativa: En el futur més radical, el contingut anirà als simpatitzants, en lloc de ser ells qui han d'anar a buscar-lo. Prepara't per a desmembrar la teva Web corporativa i distribuir el contingut en les xarxes socials. Deixa que la informació més important s'estengui per les comunitats on existeixen: pesca on estan els peixos.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger