Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

L' elecció presidencial de Xile de 2009 per al període 2010-2014 es realitzarà el pròxim diumenge 13 de desembre de 2009, en conjunt amb les eleccions de diputats i senadors. En cas que cap candidat no assoleixi la majoria absoluta dels vots, es realitzarà una segona volta, el 17 de gener de 2010. Un dels candidats és Sebastián Piñera, candidat a la Presidència xilena el 2005 pel partit de centredreta Renovació Nacional, i que va ser derrotat en segona volta per Michelle Bachelet, fa temps que està preparant la seva campanya per a les eleccions.

Pablo Matamoros és el director de la campanya online del candidat Piñera, i ha escrit un interessant post amb tot el que han fet, que he volgut transcriure aquí.
Pablo ha volgut "resumir d'alguna manera, la manera en la qual estem conduint la nostra estratègia de campanya, i com a internet s'ha transformat en un component important de difusió del nostre missatge polític [...] Vital per a això ha estat l'organització interna del nostre "comando online", que manté una coordinació, interacció i comunicació permanent [...] Un altre punt, que ha marcat la nostra estratègia, ha estat el mantenir una línia editorial amb una identitat digital".

Sebastián Piñera està a la xarxa des d'octubre de 2007, per la qual cosa han mantingut (i reafirmat) la seva identitat digital, a base d'eines, però també, especialment, amb la creació de continguts que ha estat difós des de diferents canals i xarxes socials que han pogut ser així redifosos pels simpatitzants però també per la premsa en general.

Això és en el que ha consistit:

1. Servidor propi de vídeos
A partir de la gira de Piñera per Europa, amb reunions amb Cameron, Zapatero i Sarkozy, entre d'altres, es publicaren a la web i es van lliurar a la premsa: vídeos, continguts, imatges - en vídeo d'alta qualitat - de la gira.

2. SMS
Del CRM que han anat consolidant es poden extreure números de telèfon segmentats per regió, districte, comuna, edat, gènere, etc. Això permet direccionar i administrar els seus missatges i recursos, fent més eficient el lliurament dels missatges de text.

3. Xarxes Socials i Continguts
S'ha causat impacte en els mitjans tradicionals, a partir del contingut generat pel candidat a la xarxa, des del seu compte de twitter o flickr, per exemple. Per a Pablo, això mostra, al seu judici, "que lentament van canviant els paradigmes de la comunicació política tradicional, i que són els mateixos polítics, qui podran difondre, sense mitjancers, les seves idees i projectes, i el més important: tenir una comunicació més directa bi-direccional amb els ciutadans".

4. Comunicació - Tramesa
Ha estat fonamental el comptar amb un CRM, amb el qual han implementat un sistema de fidelització, comunicació i difusió, molt eficient i personalizable. És important per diversos motius, primer per la construcció autentica de la seva pròpia base de dades (ja que seria molt fàcil comprar bases de dades o enviar missatges sense tenir clar qui rebran un missatge). Un altre motiu interessant és l'ordenar en una mateixa base de dades les bases de contactes d'una campanya. Si es té la capacitat de mobilitzar amb mitjans eficients, econòmics i adaptables, a milers de persones, la fortalesa i èxit d'una campanya online és traspassable a l'offline.

5. Chilecontodos
A finals de l'any 2007, Piñera va desenvolupar una plataforma de comunicació i organització online, anomenada Chilecontodos. En ella, per molt temps, milers de persones van coordinar les seves activitats, van explicar els seus projectes i idees, traspassant aquesta instància la xarxa i formant comissions i grups de treball, que va funcionar tot el 2008.
El 2009 s'ha transformat Chilecontodos en una "Plataforma d'organització de campanya", que permet: congregar, mobilitzar i organitzar, de manera descentralitzada diferents grups de persones al llarg del país.

6. Cobertura online dels esdeveniments de campanya
El dia 3 d'Abril, per a la cerimònia de lliurament del treball de les comissions dels Grups Tantauco, es va fer la primera transmissió online d'un esdeveniment de campanya (segurament el primer a Xile). L'1 de setembre es va transmetre també des de la web el llançament de la Campanya de Sebastián, amb un gran èxit de visites i gent connectada.
També es va realitzar des de twitter: per a la inscripció de la candidatura de Sebastián Piñera, van incloure en la seva web a diferents twittaires membres del comando, que anaven relatant segon a segon, com es desenvolupava l'activitat.

7. Xarxes Socials
El comptar amb videos de totes les activitats de campanya a youtube, el que les "falques" i audios es trobin en podcaster, el que es puguin seguir les imatges a flickr, que es compti amb una xarxa de 90.000 persones a Facebook, o - que ha estat molt important - que Sebastián es comuniqui amb la ciutadania directament per twitter (és el xilè amb més seguidors), ha aconseguit arribar on s'aquesta la gent consumint continguts a la xarxa.

I aquesta és l'estratègia que explica Pablo en el seu blog. En breu (espero), intentaré explicar la de Frei o altres candidats. En qualsevol cas, em quedo amb una frase de seu post: "Això no es tracta de mobilitzar recursos econòmics o tècnics, sinó de mantenir una actitud decidida i permeable als interessos globals de la campanya".

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger