Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

Els cartells com a arma propagandística i de construcció de la imatge de líders de rellevància mundial com Barack Obama, Che Guevara o Adolf Hitler són objecte d'una exposició a Lisboa, titulada "Cara a cara: Retrats polítics". L'exposició, itinerant, va poder veure's a la ciutat de Zurich a començaments d'aquest any, el museu de disseny de la qual organitza l'exposició.

Els prop de 250 cartells originals que formen la mostra destapen algunes de les estratègies més utilitzades pels polítics contemporanis en la construcció del seu discurs.

L'amic del poble", el "visionari" o l'home "vulgar" són alguns dels perfils que, segons van explicar els organitzadors, empren els propagandistes i dissenyadors en la construcció de la imatge pública dels polítics. "Els polítics són elegits no pel que són, sinó pel que es pensa que són", van aclarir els organitzadors, que van destacar la importància d'una imatge que, igual com una marca, "condensi informació, estigui associada a un missatge i perduri en les ments dels ciutadans".

Les mateixes fonts van recordar que en un any com 2009, en el qual s'han celebrat eleccions al Parlament Europeu a més d'altres comicis nacionals, els partits dediquen una bona part del seu pressupost a la construcció de la "marca política".

"Cara a cara" comença amb la sèrie d'instantànies "Línies de poder: com un càrrec pot transformar un ésser humà", de la fotògrafa Herlinde Koelbl, on analitza el llenguatge corporal de la canceller alemanya, Angela Merkel, des de començaments dels anys noranta fins a l'actualitat.

A més de les imatges de "la dona més poderosa del món", l'exposició inclou retrats que encaixarien en el perfil de "visionaris": Che Guevara, John Fitzgerald Kennedy, Barack Obama o Francois Mitterrand; i d'"amics del poble": Nelson Mandela, Eva Perón, Bill Clinton, Adolf Hitler o Nicolás Sarkozy, entre d'altres.

En una exhibició dedicada al màrqueting polític, no podia faltar el cartell "Hope" (Esperança) en tons vermell, beix i blau dissenyat per Shepard Fairey. "La il·luminació en la part superior de la imatge i la mirada cap a l'horitzó representa a Obama gairebé com un il·luminat amb la capacitat d'enfrontar-se als desafiaments que s'aproximen", expliquen els organitzadors.

La mostra presta especial atenció a l'obra iconogràfica produïda entorn de quatre figures polítiques de rellevància mundial: Lenin, Ernesto Guevara, Arnold Schwarzenegger i Yulia Timoshenko.

"Cara a cara" destaca la capacitat de la primera ministra ucraïnesa i del governador de Califòrnia per reinventar-se a si mateixos: la primera perquè "no té rival quant a autopromoció estètica" i el segon perquè va aconseguir liquidar "Terminator" per iniciar una carrera política.

L'exposició dedica una secció als cartells que joves estudiants parisencs van crear per als treballadors en vaga durant el convuls maig del 68 i tampoc no s'oblida dels creadors que qüestionen la imatge política de forma irònica a través de caricatures i muntatges fotogràfics.

En l'apartat "Desmuntatge" apareixen Margaret Thatcher i Adolf Hitler, encara que l'expresident nord-americà George W. Bush acapara un major nombre de muntatges que critiquen algunes de les seves polítiques, com la guerra contra l'Iraq.

Encara que Internet i les noves tecnologies constitueixen una innovadora eina per captar vots en els períodes electorals, els organitzadors consideren que encara perduren els clàssics cartells que mostren al polític sense retocs fotogràfics amb un missatge clar: "sóc un de vosaltres, conec les vostres preocupacions i recolzaré les vostres causes", apunten.

Els cartells de "cara a cara", que romandrà al museu de moda de Lisboa fins a finals de setembre, procedeixen de la col·lecció del museu de Zuric, que a més va demanar a tots els països amb els quals Suïssa manté una relació diplomàtica un retrat del seu cap d'estat i, els que van respondre a la petició, són inclosos a la mostra lisboeta. A Internet, podeu veure una altra exposició virtual interessant a "Nations of the World".

Vía The Communications Lab i Enlace Digital.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger