L'elecció presidencial de Xile de 2009 per al període 2010-2014 es realitzarà el pròxim diumenge 13 de desembre de 2009, junt amb les eleccions de diputats i senadors. En cas que cap candidat no assoleixi la majoria absoluta dels vots, es realitzarà una segona volta el 17 de gener de 2010.
Els principals candidats (per ara) són Eduardo Frei (Concertación democrática, que governa actualment amb Michelle Bachelet), Sebastián Piñera (Coalición por el cambio, ara a l'oposició), Marco Enríquez-Ominami (Independent, ex-concertación), Adolfo Zaldívar (PRI) o Jorge Arrate (Juntos podemos más). Alguns d'ells tenen webs molt interessants que intentaré analitzar en el futur.
En temes de campanyes polítiques a través de la xarxa, Xile, junt amb Argentina, és un dels països pioners a Sud-amèrica, per la qual cosa és molt interessant seguir la seva precampanya electoral. Ja porten diverses eleccions utilitzant la xarxa per difondre els seus missatges polítics i per a interacturar amb els seus potencials votants. Un dels millors llocs per seguir el que realitzen els diferents partits és el blog Ciudadanos y Consumidores.
És allà on he llegit dues idees que m'han cridat l'atenció respecte a la e-campanya que s'està produint a Xile. Tots els candidats usen la xarxa per donar-se a conèixer, però últimament és interessant l'ús que ha fet el candidat independent Marco Enríquez-Ominami.
El candidat, que és diputat, va formalitzar la seva renúncia al partit socialista el passat 12 de juny de 2009 per poder presentar-se com a candidat presidencial independent en les pròximes eleccions presidencials de desembre. El problema amb què es troba és que per ser candidat necessita 36.000 firmes segun la llei electoral xilena. La millor manera amb què ha pensat demanar aquestes firmes és a través de mitjans electrònics com el portal YouTube.
En les últimes setmanes, a més, ha llançat la web Chile Cambió, la nova aposta del candidat a la xarxa. És una plataforma senzilla, explicativa i clara per incentivar els seus simpatitzants a que acudeixin a una notària i li donin el seu suport, amb l'objectiu de reunir les 36 mil firmes requerides per presentar la seva candidatura presidencial. En aquest lloc es pot buscar mitjançant un mapa de Google maps la ubicació de la notaria més propera, amb només posar una adreça. Compta a més amb pàgina a Facebook i Twitter (ambdós molt seguits, i l'últim amb la postil·la "atendido por su propio dueño").
L'objectiu clar és que la gent pugui donar-li el seu suport, i per a això facilita al màxim la localització de la notària més propera perquè vagin a apuntar-se.
Un altre ús de la xarxa que m'ha cridat l'atenció és el realitzat pel diputat Fulvio Rossi, candidat al Senat. Com a part de la seva campanya a senador per la primera Regió de Tarapacá, l'actual diputat Fulvio Rossi, ofereix al seu lloc web un original regal als seus seguidors: missatges de text SMS totalment gratuits tan sols per formar part de les seves bases de dades: nom, comuna, número de telèfon mòbil i correu electrònic.