Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

Als Estats Units, des de fa més d'un segle han existit els patronatges (traduït "Earmarks"). Aquests earmarks són, explicat molt resumidament, provisions econòmiques de fons que especifica certes prioritats de despeses del Congrés que es destinen a un nombre molt limitat d'individus o entitats, sempre sol·licitat pels congressistes i aprovat pel departament del Tresor. Sovint, els legisladors dirigeixen aquestes quantitats de diners a una organització particular en el seu districte electoral, ja que (se suposa) que tenen gran coneixement de la zona.

El total anual que el Congrés nord-americà destina a aquestes despeses "a dit" van ser el 2007 de 18,3 bilions de dòlars, repartits en 11.780 earmarks. Exemples poden ser molts, com construir una carretera o crear un aeroport, restaurar un monument, etc... però hi ha ocasions que aquestes despeses no van tant a ajudar a aquest districte electoral com per a beneficiar a particulars i sobretot a contribuidors de campanya dels diferents congressistes amb l'apropiació de despesa pública per a ajudar d'alguna manera a algun projecte d'aquestes persones.
A aquests casos se'ls denomina "pork barrel" (barril farcit de porc).

Alguns exemples de pork barrel poden ser destinar molts fons a una sola àrea en concret, donar subsidis agraris a una sola comunitat, etc... Una bona definició va ser la creada en 1991 per Citizens Against Government Waste, que van desenvolupar 7 criteris per a definir el que era un "pork barrel":
  • Requested by only one chamber of Congress
  • Not specifically authorized
  • Not competitively awarded
  • Not requested by the President
  • Greatly exceeds the President’s budget request or the previous year’s funding
  • Not the subject of congressional hearings
  • Serves only a local or special interest

L'exemple més radical que he trobat és la construcció d'un pont des de Ketchikan, Alaska fins a una petita illa propera, on solament vivien 50 persones. La despesa va ser de 223 milions de dòlars.

En l'actual campanya presidencial, McCain està atacant Obama amb aquestes armes, acusant-lo de donar suport a alguns earmarks i pork barrels. Per a això, el candidat republicà ha acudit a Facebook, totalment dominat per Obama amb més de 1.100.000 admiradors (McCain té 160.000) per a atacar-lo, i ho ha fet innovant en la manera de criticar al seu oponent.

La innovació està en la creació d'una aplicació a Facebook, que qualsevol pot baixar o jugar a la pàgina Facebook de McCain i que es va llançar a finals de juny. L'aplicació és un joc de "marcianitos" anomenat "Pork Invaders", que requereix que els jugadors esquivin projectils de porcs que volen. Si un usuari rep una bala d'un dels porcs, l'usuari perd una de les tres vides concedides al principi del joc.
Des de la teva plataforma mòbil pots disparar "vetos" per a matar als porcs.

Amb cada porc matat els usuaris acumulen milions de dòlars fiscals en el seu compte, i al passar la pantalla i arribar al següent nivell es mostren comparacions entre la política anti-earmarks de McCain i els suports d'Obama a earmarks durant els últims anys.

El pork barrel, i fins i tot els earmarks, estan malament vists per bona part de la població, ja que no deixen de ser "premis" per als votants d'un congressista. Que McCain ataqui a Obama en aquest sentit intenta fer-li quedar com poc transparent, al contrari que el republicà, que sempre s'ha mostrat contrari a aquestes pràctiques.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger