Els propers 13 i 14 d'abril tindran lloc les eleccions italianes per a renovar el congrés de diputats i el senat de la república italiana, després de la dissolució anticipada del congrés el passat 6 de febrer amb la consabuda dimissió de Romano Prodi.
Igual que en les recents eleccions espanyoles els partits polítics estan començant a usar Internet per a fer campanya política. Les webs que representen als dos partits amb més possibilitats de guanyar, és a dir, al Popolo della Libertà de Silvio Berlusconi i al Partito Democratico, de Walter Veltroni, estan usant la xarxa, però han madurat la campanya política amb una manera molt diferent d'enfocar la política i la participació i interactivitat per Internet:
Partito Democratico
El partit del candidat Walter Veltroni té una web bastant treballada, encara que amb molta quantitat d'informació que fa que l'scroll sigui llarguísim, restant-li usabilitat a la pàgina web.
En aquesta campanya, el partit de Veltroni usa alguns elements de la web 2.0, com pot ser un canal de televisió propi (on pot rebre en vídeo preguntes de la ciutadania i fins i tot realitzar xats en directe amb qui vulgui preguntar una mica sobre el candidat o les seves propostes), agregador de blogs de voluntaris, i una veritable xarxa social, que compta amb 19.266 membres, on es permet, a qualsevol persona que s'inscrigui, obrir un blog de suport, fer-se voluntari online, aparèixer en la seva localitat mitjançant google maps, ... i fins i tot crear la teva pròpia pàgina personal en el partit, denominada MyPD.
També hi ha accés directe a Flickr, Youtube i Twitter.
Pel que fa al crowdsourcing que tants anys fa que funciona en altres parts del món, el partito democratico té un "five minutes action", amb propostes perquè els simpatitzants puguin ajudar al partit, haciendole propostes per a ajudar depenent el seu temps: un minut (enviar una postal, un sms...), 5 minuts (difon el banner del partit, obre un blog...), 30 minuts (feix una proposta al partit, feix preguntes al candidat...) o més temps: fes-te voluntari, recull fons...
Popolo della Libertà
El partit de Silvio Berlusconi té una web una mica densa, però amb molta informació. Del que ha de tenir mínimament una pàgina web no li falta absolutament de res (biografia, programa electoral, agenda, apartat de premsa i notícies...).
Aquesta campanya electoral a la web de Berlusconi s'ha afegit, per destacar alguna cosa, un apartat de vídeos (solament hi ha 9), un blog de crítica al seu oponent Veltroni, i un action center que no arriba ni a imitar als actions centers nord-americans: a berlusconi.it només pots enviar postals als teus contactes amb l'eslògan de la campanya o aconseguir banners per al teu blog o web.
L'única cosa que se surt una mica del normal és el recopilatori de vídeos i coses curioses a favor del partit que s'han trobat en la xarxa, i que qualsevol persona pot indicar. Per exemple, si trobes un vídeo contra Veltroni, ho pots suggerir i es penjarà en la web.
També tenen un formulari (Spazio azzurro) per a deixar missatges de suport, que es publiquen en el mateix espai. I disposen de canals de vídeo en YouTube i TuoVideo, i de fotos en Flickr.
En resum, un partit ha buscat la participació mitjançant l'ús intensiu de la xarxa i de les noves eines que sorgeixen en Internet, especialment la possibilitat de crear xarxes socials. L'altre partit ha preferit centrar-se en una campanya una mica antiquada, pensant més en els rèdits que la política 1.0 i sobretot els del carisma de Berlusconi pugues donar-li.
I Parlant d'Itàlia, l'amic Juanjo Martínez ha estat fa poc a Roma i m'ha passat aquesta curiosa fotografia del cartell electoral de Sinistra Arcobaleno (més a l'esquerra que el partito democratico):