En l'últim any, la campanya de Barack Obama ha treballat per a integrar les tecnologies en línia que van permetre el sorgiment polític de Howard Dean en 2004 (move-on, e-mailing a simpatitzants, actes convocats a través del correu electrònic) amb noves eines a Internet que fa quatre anys eren impensables, com són les xarxes socials i les eines de vídeo, però la campanya d'Obama no s'ha quedat aquí i no ha deixat d'usar les relacions interpersonals i presencials que sorgeixen del tipus xerrada del veí A amb el seu veí B.
La campanya d'Obama ha aconseguit per exemple que 100.000 persones d'un mateix Estat s'hagin apuntat com simpatitzants a la web del candidat, i han fet que aquestes persones posin al seu torn el seu codi postal en la sol·licitud, pel que l'organització del candidat es pot posar en contacte amb ells a nivell local o de comtat per a materialitzar accions per a la campanya presencial.
Des de la seva web, en l'espai “My.BarackObama”, creat per i pels diferents simpatitzants, Obama pot coordinar la campanya, aconseguir que els voluntaris truquin per telèfon a altres ciutadans, que es presentin a actes polítics, aconsegueixin fons, que recolzin amb cartes al director, votant enquestes, que es mobilitzin el dia de les eleccions, indicar-los on són els mítings o actes de suport al candidat prop dels seus habitatges, donar eines per a bloggers, i el més interessant: són ara els ciutadans anònims, gràcies a aquesta eina, els que es poden coordinar entre ells per a crear noves accions a favor de Obama.
Una altra eina molt interessant que ha usat Obama, tal com indiquen en TheFastForwardBlog, és Central Desktop. Aquesta plataforma de col·laboració està basada en wiki i dissenyada per al seu ús en empreses i negocis, però Obama ho ha adoptat per a la seva campanya. L'ús de Central Desktop es va iniciar en la campanya de Califòrnia on la gent d'Obama s'enfrontava a la tasca de la gestió d'una operació sobre el terreny en un Estat molt gran i geogràficament divers. Així, diversos voluntaris van començar a usar Central Desktop per a coordinar els seus esforços interns. Va funcionar bé així que van decidir obrir-lo a més voluntaris i va tenir molt èxit, i a continuació es va organitzar una operació sobre el terreny que es van allistar 6.000 voluntaris de diferents comtats com “capitans de districtes electorals”.
Aquests “capitans” o representants en els diferents districtes podien, mitjançant aquesta eina, gestionar els seus esforços amb l'assignació de tasques, calendari, documents, llistes de la informació clau, i altres eines de treball. Fins i tot tenia disponibles llistes de telèfons de veïns dels seus respectius comtats, oferts per la seu central de Obama. I eren els propis representants els que ho feien, sense haver d'estar pendents des de l'oficina central del candidat de les seves accions, i sense deixar de fer la seva pròpia campanya electoral tradicional (premsa i televisió) i per la xarxa, amb la resta de simpatitzants californians.
Malgrat no guanyar a Califòrnia, la campanya va tenir molt èxit i es van assolir una gran quantitat de delegats, pel que es va seguir usant Central Desktop a Texas (aconseguint 4.000 capitans de districte en els 3 primers dies) i la resta d'Estats més o menys grans. L'interessant, tal com indiquen en TheFastForwardBlog, és que aquesta eina, combinada amb My.BarackObama, permet no solament la coordinació ràpida i horitzontal entre els representants del candidat en el terreny local, sinó que a més permet formar ràpidament a aquests representants sobre el seu treball i proporcionar-los la informació que necessiten. A l'estar basada en wiki, es desenvolupen ràpidament els seus continguts i es creen noves idees per a la campanya, i es poden crear tasques de treball per a cada simpatitzant, i esborrar-les quan ja han estat realitzades.
La campanya Obama no solament ha usat aquestes eines de la denominada web 2.0, sinó que ha implementat la seva participació en múltiples xarxes socials com Facebook, MySpace o BlackPlanet. A més, des de la web de Barack Obama i des del seu visitadíssim blog s'ha pres nota de tot aquest moviment, i no solament ha aprofitant aplicacions ja molt conegudes com YouTube o Flickr, que ja aprofiten altres candidats, sinó en altres aplicacions que usa també cada vegada més gent, moltes d'elles molt recents: Linkedin, Twitter, Eventful, MiGente, MyBatanga, AsianAve, etc….
El seu objectiu és donar-se a conèixer, crear xarxa, aconseguir amics (o simpatitzants) virtuals, i seguir treballant per guanyar les eleccions tot convencent a votants. És per això que Obama aprofita cada nova aplicació amb una mica d'èxit i que el seu equip de campanya està atent a qualsevol novetat per a augmentar aquesta xarxa social i aquests possibles votants.
Per a més informació sobre la campanya d'Obama, recomano visitar aquests posts de Gutiérrez-Rubí sobre el candidat i la seva estratègia de comunicació: Claves de la comunicación política de Obama, Cántala otra vez, Obama, Una sola voz puede cambiar América i Go to Obama.