Per si algú no sap què demanar-li de regal a la parella o família aquest nadal, deixo aquestes idees.
1. “The Victory Lab: The Secret Science of Winning Campaigns”.
Sasha Issenberg
El
periodista Sasha Issenberg presenta la història no explicada de la
revolució analítica que ha entrat amb força en les campanyes polítiques
del segle XXI . En el seu llibre, s'analitzen els estudis i teories més
actuals que s'han implementat en diferents campanyes a Estats Units,
especialment aquelles que tenen a veure amb mineria de dades i
psicologia conductual.
Per exemple, acadèmics van demostrar que la
presència d'un candidat tenia molt més impacte positiu en premsa i TV
quan estava visitant poblacions petites que quan parlava des de la
capital. Per això, en aquest cas és millor gastar diners en viatges, en
comptes dde fer-ho en anuncis en aquesta mateixa premsa. Issenberg revela la
història secreta de la política nord-americana moderna, desvetllant les
revolucionàries tàctiques i estratègies que van ajudar a decidir les
eleccions de 2004 i 2008, i que s'han convertit en essencials per a les
campanyes de Barack Obama i Mitt Romney.
2. “The Timeline of Presidential Elections: How Campaigns Do (and Do Not) Matter”.
Robert S. Erikson and Christopher Wlezien
Aquests
dos politòlegs analitzen en el seu llibre quin tipus d'esdeveniments
realment semblen canviar les preferències dels votants durant una
campanya presidencial. Erikson i Wlezien han acumulat dades de prop de
2.000 enquestes nacionals que cobreixen cada elecció presidencial des de
1952 a 2008, la qual cosa els permet veure com els resultats prenen
forma en el transcurs d'un any electoral. Des del començament de l'any,
les enquestes tenen pràcticament poder predictiu. A mitjans d'abril, quan
els candidats han estat identificats i aparellats, les preferències ja
estan en marxa. Però un procés de formació de favorits té lloc en els
últims sis mesos, durant el qual les intencions dels votants canvien
gradualment, amb esdeveniments concrets -incloent debats presidencials-.
3. “The signal and the noise. Why sota many predictions fail-but some don’t”.
Nate Silver
Sis
setmanes abans de les eleccions nord-americanes, Nate Silver va
publicar aquest llibre sobre la importància de les prediccions en la
denominada era de la informació. A partir d'enquestes, històric de vot,
base demogràfica i altres dades, Silver ha encertat el guanyador de tots
els estats i, en gran mesura, el marge d'aquestes victòries. No obstant
això, no és la primera vegada que mostra capacitat de predir resultats o
comportaments, ja que ja va obtenir un gran encert en les eleccions de
2008, així com en altres àmbits com l'economia o el beisbol.
Per
això, Silver va més enllà de la projecció de resultats electorals en
aquest llibre. En una era en la qual els ciutadans tenim un excés
d'informació i dades, destaca la necessitat d'ordenar-les i saber
tractar-les, amb el complicat repte d'aplicar el judici personal sense
caure en els propis prejudicis i parcialitat. A partir d'exemples
provinents de la política, l'economia o l'esport, Silver proposa un
mètode per detectar el senyal que porta a la veritat d'entre el caos
sorollós de dades.
4. “The New Voter in Western Europe: France and Beyond”.
Bruno Cautrès i Anne Muxel
Aquest
llibre presenta els principals resultats d'una enquesta electoral única
i innovadora en la recerca electoral francesa i un dels estudis més
detallats a Europa. L'enquesta es va realitzar entre una mostra de 1.846
votants francesos, entrevistats en quatre onades durant les eleccions
presidencials i legislatives de 2007 en el context de la victòria de
Nicolas Sarkozy. L'anàlisi proporciona una comprensió de com es prenen
les decisions sobre la votació, el procés de presa de decisions
electoral i els mecanismes utilitzats pels votants per prendre decisions
i tracta d'identificar els factors socials, polítics i psicològics en
joc.
5. “Why Romney Lost (And What the GOP Ca Do About It)”.
David Frum
Segons
New Yorker, aquest llibre és el millor post-mortem de la derrota de
Romney. Frum evita arguments crítics sobre Romney com a mal candidat i
culpa directament a l'errada del partit republicà per desenvolupar un
conjunt de polítiques que podria activar a la classe mitjana. El
llibre ofereix un pla audaç i esperançat per a l'èxit republicà en els
propers anys. David Frum insta al partit republicà a que sigui
culturalment modern, econòmicament incloent i respectuós amb la
diversitat del país.