Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

Les webs d'activisme a França


En una campanya electoral l'activisme i la participació dels simpatitzants és quelcom bàsic, no només a la xarxa, sinó sobretot al carrer. És per això que cal crear activitats per a ells, donar possibilitats als simpatitzants d'ajudar, o no podran fer res, tret que realment estiguin implicats en el partit. Si no s'ofereixen idees, la gent es quedarà a les seves cases i no col·laborarà, ni presencial ni virtualment.

El més usual és aprofitar la web per oferir activitats a realitzar, i quan millor funcionen és quan estan més definides les accions. Per exemple, quelcom clàssic en les webs de diferents partits (excepte a USA) els últims 5 anys són les “five minutes actions”: classificar les diferents activitats de suport al partit segons el temps que es necessita per realitzar-les, com per exemple feia el Partito Democratici da Sinistra el 2009, dividint les activitats en:
- 1 minut: enviar una postal, inscriure's al Newsletter, baixar-se fons de pantalla, enviar una animació o enviar un sms
- 5 minuts: registrar-se a la web, escriure a un amic/a parlant de la web o del butlletí, descarregar-se un salvapantalles o difondre un bàner
- 30 minuts: enviar una idea al partit, difondre manifestos en PDF, enviar a amics postals de temes sectorials, o participar en el seu blog
- Posso fare di piú (Puc fer més): comprar material del partit en la seva tenda virtual, contribuir econòmicament o fer-te militant.

Una altra opció era classificar aquestes accions per temàtica, per exemple com va fer l'equip de Rubalcaba en les eleccions generals de novembre de 2011.

No obstant això, aquestes accions estan passant a l'oblit, decantant-se cap a webs o minisites destinats específicament a aquest activisme, amb infinitat d'accions a realitzar i sobretot on es dóna a l'activista la major visibilitat possible, i on el simpatitzant que més ajuda obté major consideració, tant del partit com de la resta d'activistes. També destaca que les xarxes socials i la difusió dels missatges en elles es converteix en prioritària. Ens trobem amb una nova manera d'entendre i de crear xarxes d'activistes.

Ho estem veient en la campanya electoral francesa. Tant Sarkozy com Hollande li donen prioritat a l'activisme en els seus webs. Ambdues campanyes em semblen excel·lents, però ho fan de manera diferent, sent el socialista qui, al meu entendre, ofereix més novetats per al futur.

Pel que fa a Nicolas Sarkozy, el seu equip ha creat “NS Connect”, la xarxa social pròpia que es va llançar el passat 30 de març. Aquesta xarxa permet als usuaris crear el seu espai personal en el lloc www.lafranceforte.fr, integrar les seves xarxes socials (Facebook i Twitter) i organitzar totes les activitats dels activistes online i al carrer. Permet poder premiar les seves accions per recolzar al candidat i promoure la participació d'activistes sobre el terreny per donar visibilitat online a la seva acció i permetre donar idees a altres activistes o que aquests puguin participar també en aquest esdeveniment o activitat offline (reunions, porta a porta, cartells, festes locals). No obstant això, per a saber quines activitats es poden fer cal ser membre de la xarxa, o fixar-te en el costat dret de la Web de Sarkozy, on a “Mobilisation en temps réel” es veuen les activitats que va fent la gent per ajudar en la campanya, la majoria de “activisme de sofà”, per exemple fer un retweet o un “m'agrada” a Facebook, així com els badges que van guanyant els diferents activistes per assistir a esdeveniments o mítings. Si jo fos un simpatitzant, no hi ha un lloc visible on m'expliquin el que haig de fer si vull ajudar. Hauria d'entrar a la xarxa NS, o obrir el menú superior, on posa participar.

Per la seva banda, l'equip de François Hollande ha creat una web específica d'activisme, denominada “TousHollande. Agir pour le changement”. En ella veiem ràpidament quines accions podem fer per ajudar al candidat:
- Porta a porta. Tenen una acció consistent a fer porta a porta a cinc milions de llars
- Activisme online, amb diferents accions a realitzar i a difondre, dividides per temes que poden ser del nostre interès
- Eines (argumentaris, retallador d'urls per a xarxes socials, generador de documents amb els colors i tipografia corporatius, badges, imatges o ginys per inserir en webs i blogs)
- Ser ambaixador de la campanya (donar diners, crear actes, convidar a amics)
- Esdeveniments locals (prendre un cafè amb polítics propers, amb lloc i data, i marcats en un mapa, on et pots apuntar)



Però l'interessant no és la web en si, encara que recomano veure-la, sinó que aquestes accions tenen la seva corresponent gran visibilitat a la home del candidat. Així, només entrar, a dalt de tot podem veure les accions d'activisme que recomanen públicament per a aquest dia. Per exemple, avui sol·liciten difondre un document sobre “el canvi” a les xarxes socials, ajudar en el porta a porta i apuntar-se per poder votar el 6 de maig.




A la home també té especial importància un gran apartat, mobilisez vous, sobre l'acció de porta a porta a 5 milions de llars, amb un comptador (que va per 4.360.000), i que indica les properes accions perquè qualsevol pugui apuntar-se.

Perquè des del sofà és fàcil fer un tweet, però també hauria de ser fàcil veure què oportunitats hi ha per fer coses al carrer, i veure que realment s'estan fent coses. La web d'Hollande permet donar visibilitat a aquestes accions.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger