Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a


Després de l'èxit de Barack Obama el 2008 i la seva xarxa social “MyBarackObama”, van sorgir infinitat de xarxes socials pròpies dins dels partits, per generar i organitzar l'activisme online. Era –i és- una bona manera d'expandir la connectividad d'un partit polític o d'un candidat. Tenim infinitat d'exemples, com le Coopool (PS francès), les créateurs du possible (UMP francès), MyConservatives en les eleccions britàniques de 2010, la xarxa de Silvio Berlusconi, The Orange Room (NDP-Canadà), “Rebuild the party” del partit republicà d'Estats Units, etc…

La creació de xarxes socials pròpies és una excel·lent eina i de fàcil ús per crear comunitat i vincles entre els simpatitzants i per segmentar, i són molt més personalitzades que veure les possibles activitats a fer a través d'altres xarxes més generalistes com Facebook.

El 2012 arribem un nou tipus de xarxes socials pròpies, aquelles hiperconectades amb qualsevol altra xarxa. És a dir, no és necessari tenir un login i password per a cada xarxa social (inclosa la del partit o candidat), sinó que es millora l'accessibilitat, i es pot pertànyer a una xarxa tan sols entrant des d'una altra xarxa, per exemple amb el login i password de Facebook o Twitter. Una altra característica és que vol crear activistes “totals”, no només online, sinó que també es moguin fent campanya al carrer.

És l'exemple de “NS Connect”, la xarxa social de Nicolas Sarkozy que es va llançar el passat 30 de març. Aquesta xarxa permet als usuaris crear el seu espai personal en el llocwww.lafranceforte.fr, integrar les seves xarxes socials (Facebook i Twitter) i organitzar totes les activitats dels activistes online i al carrer. Des del punt de vista tecnològic, NS Connect té capacitat per integrar totes les eines dels usuaris d'Internet en una mateixa plataforma personalitzada i poder premiar les seves accions per recolzar al candidat. Des del punt de vista polític, NS Connect és la primera eina que permet a activistes fer la transició entre l'activisme online i la mobilització sobre el terreny. Permet promoure la participació d'activistes sobre el terreny, per donar visibilitat online a la seva acció i permetre donar idees a altres activistes o que aquests puguin participar també en aquests esdeveniments o activitats offline (reunions, porta a porta, cartells, festes locals). Els usuaris també poden crear i organitzar les seves pròpies activitats i assenyalar-les en mapes; i, per descomptat, aporta iniciatives i idees per a l'activisme online (votar enquestes, compartir directament continguts a Facebook i Twitter des de la plataforma, etc…).

A “NS Connect”, els usuaris poden integrar els seus perfils de Facebook i Twitter, i monitoregar i arxivar totes les seves activitats com a online i sobre el terreny i els de els seus amics. Aquesta eina els permet així mateix impulsar i coordinar millor les seves accions.

“NS Connect” permet als usuaris obtenir recompenses, des del seu compte, per a totes les accions de suport que es realitzen en línia o en el carrer. Qualsevol acció per ajudar a Nicolas Sarkozy, de la més modesta -crear el seu compte en el lloc, compartir un article a Twitter, etc., a la més important -comprometre's a participar en alguna activitat al carrer- és recompensada amb un badget virtual, compartible en xarxes socials, que mostra la implicació de cada activista.




Un altre bon exemple de creació d'una xarxa social d'activistes és el creat a Yucatán, Mèxic, pel candidat a Governador Rolando Zapata (PRI). En el seu cas, em sembla més que interessant pel seu relatiu baix preu si ho comparem amb NS Connect o plataformes similars. El seu equip de campanya ha creat una senzilla aplicació en Facebook, denominada “Enrólate”, mitjançant la qual qualsevol pot apuntar-se i realitzar accions a favor del candidat, obtenint punts segons l'activitat realitzada. Els punts donen la possibilitat d'obtenir materials de campanya o fins i tot invitacions per conèixer personalment al candidat.

En el cas de “Enrólate”, té una contraprestació presencial, ja que se sol·licita que els activistes passin per les seus del candidat per aconseguir el seu carnet i un primer lot de productes i materials de campanya, aprofitant així per aconseguir més dades i informació sobre cada activista.






Tots dos exemples, el de Sarkozy i el de Zapata, provenen d'una primera eina de punts per activisme online, ja llunyana –de 2007- creada per l'equip de Rudolph Giuliani per a les primàries republicanes de 2008. En el seu cas, seguia una estructura piramidal que s'ha relaxat el 2012, i que permetia obtenir punts sobre el que feien els teus amics activistes. En l'actualitat, se segueix demanant enrolar amics per obtenir punts, però no s'obtenen punts de les seves accions.

Sigui com sigui, aquesta interconectividad a les diferents xarxes socials des d'una sola plataforma millora la visibilitat de les accions de ciberactivisme i permet una major participació i involucració en campanya dels simpatitzants. Caldrà seguir de prop la seva evolució.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger