Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

El pròxim 7 de juny tindran lloc les eleccions europees, on per primera vegada votaran els 27 països membres.

En anteriors comicis, l'abstenció ha estat la nota predominant, i és per això, per lluitar contra aquesta abstenció i per donar a conèixer el que es fa en el sí de la Unió Europea, que des de la Comissió s'ha creat una campanya per apropar-se a la ciutadania i per convèncer-los que han de votar, davant d'una Unió Europea que cada vegada, i fins i tot més quan entre en vigor el tractat de Lisboa, tindrà més influència en la nostra vida.

Davant de l'evidència que cada vegada més ciutadans trien no elegir i renuncien a exercir el seu dret al vot, el Parlament Europeu ha decidit canviar d'estratègia per motivar l'electorat i intentar, almenys, frenar la tendència abstencionista dels últims anys. "Volem que la gent vegi que, amb les nostres peculiaritats, som un Parlament normal - explica Jaume Duch, portaveu de la institució per a La Vanguardia-, que quan entre en vigor el tractat de Lisboa tindrà més poder real que els nacionals". Ja ara, el 70% de l'activitat dels parlaments nacionals consisteix a traslladar normes aprovades a l'UE, encara que el tràmit ocorri anys després i els ciutadans no sempre ho sàpiguen, adverteix Duch.

La campanya comuna llançada per primera vegada per a tota l'UE pel Parlament resulta, per a alguns, agressiva: "Si no vota, no es queixi". "Si no es molesta a elegir els seus representants, algú ho farà per vostè", adverteix. El lema comú de la campanya, el mateix en tots els idiomes oficials de l'UE i cooficials a Espanya: "Tu elegeixes". L'eslògan bé podria traduir-se com tu veuràs, perquè l'estratègia consisteix de fet a posar en relleu el molt que es decideix a Europa i com afecta la vida quotidiana: conciliació familiar, immigració, medi ambient...

Com indiquen al mateix articleículo, la campanya es desplegarà a través de tanques publicitàries, internet, xarxes socials com Facebook i caravanes informatives en tots els estats membres de l'UE amb suport dels governs, a excepció de l'italià, per al qual la campanya resulta poc indicada per al seu país. Potser el que no ha agradat a l'Executiu de Silvio Berlusconi és un dels cartells publicitaris dissenyats per il·lustrar la capacitat d'influència dels votants: tres senyals amb un guàrdia de fronteres, cambres|càmeres de vigilància o una empremta dactilar, que recorda al cens llançat per Roma per controlar la població gitana.

La realitat és que només un 16% dels ciutadans europeus coneixen que les eleccions europees se celebraran el 2009, i que més d'un 50% dels Europeus es mostren 'molt desinteressats' o 'bastant desinteressats' sobre les eleccions europees.

S'han creat, a més, altres iniciatives per donar a conèixer les eleccions i el que signifiquen:
  • Ucount4EU, on la gent pot informar-se sobre tots els aspectes de les Eleccions Parlamentàries de la Unió Europea, compartir les seves idees i opinions i realitzar suggeriments sobre el rol de la Unió Europea i el nostre futur comú.
  • Consultas europeas a la ciudadanía. Els ciutadans tenen un espai per bolcar les seves proposicions, les seves propostes, llegir les d'altres ciutadans, votar-les, valorar-les... i això acabarà el Maig en una cimera|cim europea de ciutadans. Es vota estil digg o remena'm, i té bastant de participació.
  • DebateEU. Fòrum sobre les problemàtiques mundials i europees més apressants, i com afecten la Unió europea
  • Consultas. Respon a cuaestionarios sobre temàtiques europees específiques que s'estan duent a terme actualment
  • Can you hear me?. La Comissió Europea i MTV Networks International han anunciat una iniciativa a escala de l'UE cridada «Europa, em sents?», que aspira a incitar els joves a fer sentir la seva veu en les eleccions de juny el Parlament Europeu. «Europa, em sents?», oferirà als joves una plataforma per expressar-se, perquè diguin qui són a la Unió Europea i perquè Brussel·les conegui les seves preocupacions, els seus somnis, les seves queixes i els seus ideals. La campanya assolirà el seu punt culminant el 30 d'abril, quan la joventut es reuneixi a Berlín, Milà, Praga i altres ciutats per cridar: «Europa, em sents?». Així s'animarà els joves a fer-se sentir políticament, participant en les eleccions de juny al Parlament Europeu.

Podeu trobar aquests i altres recursos que anirem afegint en l'espai Elecciones Europa del blog d'Antoni Gutiérrez-Rubí.

Tanmateix, no tot es realitza des de la mateixa Comissió Europea a Brussel·les, sinó que des de les diferents representacions estatals també s'intenta cridar a la participació i a l'interès en el que es fa des de la Unió europea amb diferents armes. Un gran exemple d'això és la iniciativa de la representació de la Comisión Europea de Catalunya i les Balears, que des de demà i fins a divendres ha convidat a 11 periodistes digitals i bloggers catalans i mallorquins a una visita a la Comissió Europea, per informar durantes aquests tres dies des de Brussel·les del qual es fa a la Unió i per conèixer de primera mà les institucions comunitàries i els seus principals projectes, a poques setmanes de les eleccions al Parlament europeu.
Entre els blocaires convidats, Enric Xicoy, Narcís Sastre, Albert Medrán, Salvador Grifell i un servidor.
Agraeixo a la Comissió i a la seva representació a Barcelona la invitació. Us explicaré el que vegi i senti per allà.

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger