Youtube és una eina de vídeo ja gairebé universal en la societat actual. Qualsevol persona pot veure vídeos, penjar-los en la seva web o blog, enviar-los, recomanar-los o fer comentaris, etc... A més, és una eina útil de connexió amb els joves, que són qui la utilitzen principalment.
Totes aquestes raons, especialment l'última, és el que explica l'augment de l'ús de Youtube com a canal governatiu de comunicació, sigui a través de governs, com el de Gordon Brown (Regne Unit), Nicolas Sarkozy (França), Stephen Harper (Canadà) o el de Barack Obama i els fins ara resta de candidats a president; però també a través de cases reials, com la britànica o la jordana.
En el cas de les cases reials, la participació a Youtube va començar amb la casa reial britànica, que a l'octubre de 2007 va inaugurar el seu propi canal, denominat "The Royal Channel". Des de llavors, s'han reproduït els seus vídeos 1.777.099 vegades, amb gairebé 24.000 subscriptors. I entre els seus vídeos no només hi ha vídeos d'actualitat i d'actes que realitza la reina Isabel o el príncep de Gal·les, sinó que el més interessant és que també han penjat vídeos antics, com un missatge de nadal de 1957 o les noces de la reina mare, de 1923.
En el cas del canal Youtube de la reina Rania Al Abdullah, de Jordània, el seu ús de youtube és diferent. Inaugurat el 27 de març de 2008, el seu youtube, d'igual manera que la resta de youtubes governatius, és utilitzat per a mostrar els seus vídeos propis i per descomptat millorar la seva imatge, però hi ha altres activitats per les quals s'ha fet més coneguda i que aquesta setmana l'han dut fins i tot a guanyar el premi "YouTube Visionary Award". Per cert, no deixeu de veure aquest vídeo en el lliurament del premi, on la reina explica, de broma, i imitant a David Letterman, 10 raons per les quals va començar a penjar aquests vídeos:
La realitat de la raó per la qual va crear aquest canal apareix ja en un dels seus primers missatges, on ja va deixar clares les seves intencions: "És important que ens unim per a acabar amb tots els estereotips; em sorprèn les idees errònies que existeixen sobre nosaltres: Poden treballar les dones àrabs? Odien els àrabs als americans?". El seu objectiu és acabar amb els estereotips i la millor forma de fer-ho és explicar al món, a través de Youtube i la majoria de vegades en anglès, la realitat del seu país i de la seva religió.
Per a això no té inconvenient a recollir comentaris, preguntes i idees per a explicar aquesta realitat a través de vídeos. A dia d'avui, el seu canal ha generat prop de mig milió de visualitzacions de les seves videos i ha rebut més de 43 mil missatges d'usuaris al voltant del món.
La pàgina, que va néixer com un arxivador de videos, és avui fins i tot un canal de transmissió en viu, que es penja a més a través de la web de la reina (on a part de donar-se a conèixer ella mateixa, aprofita per a donar a conèixer al seu país al món).
Tens tota la raó. Explica ben bé el que diferencia una web de difusió amb una web de participació.
Moltes gràcies!!