A mitjan passat mes de setembre de 2007, amb la campanya a les primàries nord-americanes començant, em vaig subscriure als newsletters de tots els candidats a fí de veure quines novetats aportaven a les e-campanyes, i per a veure el nombre de correus que enviaven.
En vuit mesos (octubre a juny) he rebut gairebé 1.200 missatges, amb el que llegir-los ha estat tasca impossible. D'ells, 234 han provingut de la campanya dels candidats demòcrates Barack Obama i de Hillary Clinton.
Una vegada nominat el candidat Obama, com testimonien aquests dos correus electrònics, passo a analitzar una mica sobre quants mails van enviar i quan ho va fer cada candidat:
Barack Obama ha enviat 106 correus electrònics als seus simpatitzants. El mes que més mails va enviar (18) va ser al gener de 2008, sobretot a la final de mes, coincidint amb la pròxima cita electoral del superdimarts (05/02) on triaven els seus delegats la majoria dels Estats, molts d'ells, com per exemple Nova York o Califòrnia, veritablement importants per a l'elecció final.
Al febrer i març, Obama va enviar 15 correus, respectivament, que van servir per a buscar suports i per a preparar als seus simpatitzants per a les eleccions a Washington DC, Virginia, Ohio, Texas o Mississipi. És important comentar també que va ser el passat 16 de febrer quan va esclatar l'escàndol Jeremiah Wright, amb el que l'enviament de mails va poder augmentar també per aquest cas. Abril (12 correus) va ser un mes totalment disposat per a aconseguir els últims suports econòmics i per a preparar-se a les eleccions de Pennsylvania. Finalment, ja al maig van augmentar els correus electrònics, sobretot per a intentar guanyar a Indiana o Carolina del Nord.
Pel que fa a Hillary Clinton, en total ha enviat 128 correus electrònics en aquests vuit mesos transcorreguts, 22 més que Obama. És de destacar que molts d'aquests correus han estat enviats a nom de Bill Clinton i de la seva filla Chelsea Clinton.
Fins a febrer, havia enviat gairebé els mateixos mails que Obama, però veient segurament que la campanya no li estava anant massa bé, va accentuar l'enviament de missatges, intentant millorar els seus resultats i assegurar-se els grans Estats, que són els quals més delegats tenen.
Així, al febrer va enviar 23 mails, i a partir d'aquí tots els mesos va superar sempre els correus electrònics enviats per l'altre candidat.
Us deixo un quadre i un gràfic amb els resultats:
D'altra banda, he mirat la presència en Internet d'ambdós candidats per a confirmar el que ja semblava i que ja he anat comentant en altres posts: Obama ha guanyat de carrer en la mobilització política per Internet.
Aquests dos gràfics, de BlogPulse i de GoogleTrends, així ho certifiquen: