Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a



El passat 2 de maig vaig parlar a la Universitat Pompeu Fabra, convidat per  AnticsUPF, i junt a Ana Polo i Natalia García Carbajo, sobre “Innovació i noves tendències
en campanyes electorals
”. Us deixo un petit resum del que vaig dir:

1. Grandíssima importància de la presència personal del candidat a prop dels votants. El contacte físic, les salutacions, les petites converses... segueixen sent bàsiques a l’hora de generar relacions de confiança amb el polític. Es busquen dividends electorals i econòmics, i estar a molts llocs perdent el mínim de temps és el que es busca. El més important no és el debat electoral (que pot fer canviar no més d’un 1%, a menys que algun candidat faci una errada greu), ni els anuncis a televisió, que no tenen fort impacte a mig termini.
L’objectiu és la visibilitat, per això anem a actes petits amb molta presència visible d’activistes. Es vol que les imatges o els vídeos mostrin la força del candidat, encara que sigui poca gent. També a petits actes a bars i cafès, a diferents barris o zones. Són trobades ràpides, disponibles per a qualsevol. S’han acabat els actes pels “amics de Facebook”, sinó que es vol aconseguir relacions i aliances amb el públic, però també amb prescriptors, al nivell més local possible.

2. La campanya ha de ser global, els missatges i els contactes, locals. Es fa acció local, buscant el boca-orella, de veí a veí. Confiarem més amb la gent a la que veiem cada dia, al nostre carrer o al nostre bar o supermercat, per molt que rebem missatges a la televisió del candidat. La cura dels influenciadors locals esdevé bàsica per a qualsevol campanya.
Es poden organitzar online, però la visibilitat ha de ser també al carrer. Cara a cara amb els ciutadans i cara a cara entre els propis activistes, perquè reforcin el seu sentiment de comunitat.

3. Dades i segmentació. A través de l’anàlisi de les dades podrem definir les nostres prioritats a l’hora de fer o no fer campanya intensiva a una o altra zona, i podrem delimitar quin és el missatge que li volem donar a aquells determinats votants, personalitzant al màxim el nostre missatge al que ells els preocupa.
No només s’analitzaran els vots rebuts en anteriors eleccions o els vots a altres partits d’on podem aconseguir votants. També cal analitzar amb cura a la població, transport públic, immigració, educació, problemàtiques, inseguretat, atur, edat, famílies, joves, zones verdes, estudis, nivell de renda... Un cop creuades les dades, tot ens ajuda a saber què dir i on dir-ho, amb el que estalvarem de recursos humans i de diners.

4. Continguts. L’objectiu és que els continguts es viralitzin al carrer i a les xarxes socials, i que la gent en parli. Per aconseguir que se’n parli o valgui la pena que els activistes comparteixin els nostres continguts, aquests hauran de ser bons, creatius, innovadors, divertits... amb molt sentit de l’humor. Qui comparteix es converteix en garant del contingut, en còmplice. És la importància del boca-orella. La idea ha de ser tant bona que vingui de gust compartir-la. És per això, especialment a Facebook, que les imatges estan agafant una forta embranzida. Una imatge, on se li ha inserit el nostre missatge, serà difosa exponencialment més que si només posem un text amb la mateixa frase. Aquestes imatges són adients per a compartir a la xarxa.
També les infografies i els vídeos, constants, ajuden a que el nostre missatge segueixi viu, i seguirà viu mentre es segueixi compartint i difonent, mentre la gent en parli. Youtube ja és el segon cercador mundial, just per darrera de Google. Per això és també important ser trobables en aquesta eina.
Importantíssim és tenir un equip de resposta ràpida, que pugui desactivar ràpidament qualsevol missatge del nostre oponent, a poder ser amb humor. És una manera brillant de fer oblidar el missatge que no volem sentir, i difondre el nostre. És l’ingeni i la rapidesa a l’hora de respondre el que pot marcar la diferència.

5. Activisme. Qualsevol simpatitzant d'un partit ha de poder saber ràpidament què està fent el partit al territori, i què pot fer per ajudar. És una forma ràpida d'aconseguir aglutinar als activistes actuals i d'aconseguir nous voluntaris. En la meva exposició vaig parlar de la campanya a les primàries de l'alcaldia de Los Angeles d'Eric Garcetti.
Els activistes han de sentir-se escoltats i ser importants en qualsevol campanya, i hi ha bons exemples de què poden fer pel partit. Els activistes han de sentir-se escoltats i ser importants en qualsevol campanya, i hi ha bons exemples de què poden fer pel partit. També sobresurt la gamificació com a alternativa: a través de fer coses divertides, interessants i/o competitives s'obté més participació, i es dóna a conèixer millor el missatge del partit. En campanya, s’ha de recordar que no volem militants, volem activistes. Aquests han de serntir-se els protagonistes de la campanya, per fer més gran el boca-orella.

Us deixo el ppt:

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger